Rekomendacje Prezesa UOKiK dot. oznaczania treści reklamowych w social mediach
To pierwszy tego rodzaju dokument wydany przez organ regulacyjny w Polsce!
Jego celem jest wskazanie ogólnych zasad oznaczania treści reklamowych w social mediach wraz z praktycznymi przykładami. Rekomendacje mają pomóc influencerom, agencjom reklamowym i reklamodawcom w ich codziennej działalności.
Co znajdziemy w Rekomendacjach?
- wyjaśnienia Prezesa UOKiK, jakie działania stanowią współpracę komercyjną
- wskazówki, kiedy stosować poszczególne oznaczenia, np.: reklama lub prezent
- zasady oznaczania autopromocji
- do’s and don’ts z konkretnymi zaleceniami dotyczącymi form oznaczeń
- przykłady oznaczeń do stosowania na platformach, takich jak: Instagram, TikTok, YouTube
- konsekwencje prawne wynikające z nieprawidłowym oznaczaniem treści w social mediach
- produkty i usługi, których reklama wiąże się z dodatkowymi uregulowaniami lub zakazami
Rekomendacje Prezesa UOKiK powstały przy współpracy z przedstawicielami dużej części rynku influencer marketingu – Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy.
W opracowaniu dokumentu brały również udział Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW oraz Zakład Systemów Prasowych i Prawa Prasowego WNPiD UAM, a także użytkownicy social mediów, którzy mogli wypowiedzieć się na temat oznaczania w nich reklam.
Kancelaria TKP również aktywnie uczestniczyła w pracach nad projektem Rekomendacji, kontynuując wcześniejszą działalność doradczą przy tworzeniu Przewodnika po influencer marketingu IAB Polska.