Krajowe Ramy Polityki Cyberbezpieczeństwa RP przyjęte przez rząd
W dniu 9 maja 2017 r. rząd przyjął Krajowe Ramy Polityki Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej (dalej jako „Krajowe Ramy”)[1], prezentujące główne cele strategii RP w zakresie cyberbezpieczeństwa na lata 2017–2022. Dokument ten określa ramowe działania, które mają doprowadzić do uzyskania wysokiego poziomu odporności na incydenty bezpieczeństwa przez systemy informatyczne zarządzane zarówno przez administrację publiczną, jak i przez operatorów usług kluczowych oraz dostawców usług cyfrowych.
****
Wizja i cele – Polska 2022
Krajowe Ramy stanowią efekt pracy przedstawicieli resortów cyfryzacji, obrony narodowej, spraw wewnętrznych i administracji oraz ABW, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa i Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Wizja, która została w nich zarysowana, przedstawia główny cel przyjęcia rządowej strategii:
W roku 2022 Polska będzie krajem bardziej odpornym na ataki i zagrożenia płynące z cyberprzestrzeni. Dzięki synergii działań wewnętrznych i międzynarodowych cyberprzestrzeń RP stanowić będzie bezpieczne środowisko umożliwiające realizowanie wszystkich funkcji państwa i pozwalać na pełne wykorzystywanie potencjału gospodarki cyfrowej, przy równoczesnym poszanowaniu praw i wolności obywateli.
Jednocześnie Krajowe Ramy wskazują na cztery cele szczegółowe, które mają zostać wypracowane do roku 2022:
- Osiągnięcie zdolności do skoordynowanych w skali kraju działań służących zapobieganiu, wykrywaniu, zwalczaniu oraz minimalizacji skutków incydentów naruszających bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych istotnych dla funkcjonowania państwa.
- Wzmocnienie zdolności do przeciwdziałania cyberzagrożeniom.
- Zwiększanie potencjału narodowego oraz kompetencji w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.
- Zbudowanie silnej pozycji międzynarodowej RP w obszarze cyberbezpieczeństwa.
Każdy z tych celów ma być realizowany przez działania wskazane w Krajowych Ramach. Ze względu na fakt, że dokument ten jest aktem wewnętrznym przyjętym przez Radę Ministrów i nie obowiązuje powszechnie, jego adresatem są podmioty administracji rządowej i to one zobowiązane są do podejmowania działań, które mają sprzyjać realizacji wymienionych celów. Trzeba jednak podkreślić, że działania te będą miały bezpośredni wpływ na obywateli i przedsiębiorców funkcjonujących w Polsce, dlatego warto przybliżyć najistotniejsze z nich.
Istotne działania w zakresie cyberbezpieczeństwa
Na najbliższe lata planowany jest przegląd przez właściwych ministrów obowiązujących przepisów prawa dotyczących cyberbezpieczeństwa w celu ich harmonizacji i zwiększenia efektywności działania. Trzeba jednocześnie podkreślić, że w chwili obecnej brak jest jednej, kompleksowej regulacji w tym przedmiocie, co może utrudniać bieżące uspójnianie przepisów. Również założenia Krajowych Ram nie przewidują powstania takiej jednolitej regulacji.
Z pewnością wyzwaniem dla polskiego ustawodawcy będzie także implementacja dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium UE (dalej jako „dyrektywa NIS”)[2], która wprowadza wymagania w zakresie bezpieczeństwa wobec zarówno państwowych, jak i prywatnych podmiotów (więcej o regulacjach dyrektywy NIS tutaj). Ponadto istotne dla wdrożenia celów Krajowych Ram będzie przygotowanie się do wdrożenia ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (dalej jako „RODO”)[3], które będzie obowiązywać od 25 maja 2018 r., a które wprowadza szereg wymagań w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych, w tym także w kontekście ich ochrony w cyberprzestrzeni.
Z powyższymi działaniami – przeglądem i implementacją przepisów prawa – powiązany jest również plan opracowania i wdrożenia standardów oraz dobrych praktyk bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych. Wpisuje się on w nową tendencję dotyczącą rezygnacji ze sztywnej regulacji obszarów i wymogów technicznych przez przepisy prawa na rzecz zwiększenia roli międzynarodowych i polskich norm oraz certyfikacji i akredytacji przez wyspecjalizowane podmioty. Tendencja ta widoczna jest w szczególności w aktach europejskich, m.in. we wspomnianym RODO oraz dyrektywie NIS.
Rząd planuje także zbudować mechanizmy współpracy pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym w zakresie działań związanych z cyberbezpieczeństwem, w szczególności poprzez efektywny system partnerstwa publiczno-prywatnego. Warto zauważyć, że prace w tym zakresie są już realizowane – przedstawiono projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, o którym piszemy tutaj i tutaj.
Skutki dla obywateli i przedsiębiorców
Jak sama nazwa sugeruje, Krajowe Ramy Polityki Cyberbezpieczeństwa określają jedynie ramowo planowane działania rządu w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa w sieci. Dlatego też nie wynikają z nich szczegółowe plany, które już teraz pozwalałyby wskazać konkretne skutki dla przedsiębiorców lub obywateli w najbliższym czasie. Wyjątkiem w tym zakresie mogą być podjęte już działania związane z pracami nad nowelizacją ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Pomimo ogólnego charakteru Krajowych Ram przyjęty przez rząd dokument niewątpliwie ma duże znaczenie, szczególnie z perspektywy określenia kierunków niezbędnych do podjęcia prac. Jest to bowiem pierwszy od roku 2013 (kiedy to przyjęto Politykę Ochrony Cyberprzestrzeni RP) dokument określający plany prac rządu w zakresie cyberbezpieczeństwa. O tym natomiast, że obecnie istnieje szczególna potrzeba zapewnienia odpowiednich działań w tym zakresie, świadczą coraz częstsze incydenty związane z wyciekiem danych lub próbami włamań na strony prowadzone przez państwowe jednostki. Dlatego też pozostaje mieć nadzieję, że Krajowe Ramy staną się podstawą do planowania dalszych, szczegółowych prac rządu i prowadzenia realnych działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa w sieci, a w konsekwencji przyczynią się również do wzrostu poziomu cyberbezpieczeństwa w Polsce.
[1] https://mc.gov.pl/files/krajowe_ramy_polityki_cyberbezpieczenstwa_rzeczypospolitej_polskiej_na_lata_2017_-_2022.pdf.
[2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (Dz. Urz. UE L 194 z 19.07.2016, s. 1).
[3] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, s. 1).