Newsroom

Od ponad 20 lat tworzymy specjalistyczne zespoły przygotowane do obsługi prawnej najbardziej wymagających projektów biznesowychna rynku polskim
i międzynarodowym.

To pierwszy tego rodzaju dokument wydany przez organ regulacyjny w Polsce! 

Jego celem jest wskazanie ogólnych zasad oznaczania treści reklamowych w social mediach wraz z praktycznymi przykładami. Rekomendacje mają pomóc influencerom, agencjom reklamowym i reklamodawcom w ich codziennej działalności.  

Co znajdziemy w Rekomendacjach? 

  • wyjaśnienia Prezesa UOKiK, jakie działania stanowią współpracę komercyjną 
  • wskazówki, kiedy stosować poszczególne oznaczenia, np.: reklama lub prezent 
  • zasady oznaczania autopromocji 
  • do’s and don’ts z konkretnymi zaleceniami dotyczącymi form oznaczeń 
  • przykłady oznaczeń do stosowania na platformach, takich jak: Instagram, TikTok, YouTube 
  • konsekwencje prawne wynikające z nieprawidłowym oznaczaniem treści w social mediach 
  • produkty i usługi, których reklama wiąże się z dodatkowymi uregulowaniami lub zakazami  

Rekomendacje Prezesa UOKiK powstały przy współpracy z przedstawicielami dużej części rynku influencer marketingu – Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy.  

W opracowaniu dokumentu brały również udział Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW oraz Zakład Systemów Prasowych i Prawa Prasowego WNPiD UAM, a także użytkownicy social mediów, którzy mogli wypowiedzieć się na temat oznaczania w nich reklam.  

Kancelaria TKP również aktywnie uczestniczyła w pracach nad projektem Rekomendacji, kontynuując wcześniejszą działalność doradczą przy tworzeniu Przewodnika po influencer marketingu IAB Polska.

Link do Rekomendacji Prezesa UOKiK.

Dowiedz się więcej

KRRiT opublikowała w sierpniu br. stanowisko w sprawie usługi a la carte (pick-and-pay), które jest ważne dla działalności nadawców i operatorów telewizyjnych (operatorów kablowych, platform satelitarnych, operatorów IPTV czy operatorów rozprowadzających programy w modelu OTT). 

Czym jest usługa a la carte (pick-and-pay)? 

Usługa polega na oferowaniu klientom pojedynczych programów telewizyjnych (kanałów) niepowiązanych w pakiety.

Klient, który wybierze takie rozwiązanie, zapłaci za dostęp do konkretnego programu TV (kanału), wybranego przez siebie z oferty operatora.   

Aktualnie dominujący model dystrybucji programów TV polega na oferowaniu klientom płatnych pakietów telewizyjnych. Każdy taki pakiet składa się z zestawu określonych programów (kanałów). 

Stanowisko KRRiT

KRRiT postuluje, aby operatorzy (obok oferty płatnych pakietów) udostępnili klientom możliwość wykupywania dostępu do pojedynczych programów telewizyjnych (kanałów).  

Zdaniem KRRiT

„odbiorca, wybierając programy, które chce oglądać i do których chce mieć dostęp, będzie mógł ponosić niższe koszty dostępu do płatnej telewizji.”

KRRiT trafnie dostrzega problem, że operatorzy w relacjach z nadawcami (względnie z podmiotami licencjonującymi prawa programów) najczęściej nie mają możliwości uzyskania licencji na rozprowadzanie pojedynczych programów, ale muszą zakupić prawa do pełnych pakietów (na zawartość których najczęściej nadawcy mają decydujący wpływ).  

Jako remedium KRRiT widzi

„[…] konieczność wprowadzenia przepisów uniemożliwiających nadawcom uzależnianie zawarcia umowy z operatorem na rozprowadzanie programu od zawarcia umowy na rozprowadzanie programu lub pakietu programów innego niż ten, o który wystąpił operator. Dodatkowo nadawca nie mógłby w sposób dyskryminujący różnicować cen za udostępnianie tego samego programu lub pakietu tych samych programów operatorom rozprowadzającym program.” 

Zagadnienie pakietyzacji jest również przedmiotem zainteresowania Prezesa UOKiK, który wszczął w 2021 r. postępowanie antymonopolowe wobec dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Link do informacji dotyczących postępowania.

Link do stanowiska KRRiT.

Dowiedz się więcej

W dniach 14-16 września 2022 r. na Kampusie Google for Startups w Warszawie będzie miał miejsce kolejny CEE Legal HUB BootCamp 2022.  

Google Legal HUB to trwający już od siedmiu lat projekt międzynarodowy, w ramach którego Traple Konarski Podrecki & Partners koordynuje bieżącą obsługę prawną klientów, w oparciu o stałe partnerstwo z czołowymi, niezależnymi kancelariami z Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). 

W trakcie spotkań panelowych i warsztatów podejmiemy wspólnie wiele tematów. Oto niektóre z nich: 

  • Aspekty regulacyjne działalności Google, pojawiające się regulacje i jak sobie z nimi radzimy (Arnd Haller, Northern and Central Europe Legal Director) 
  • Główne wyzwania procesowe naszego regionu (Ian Burton, Senior International Litigation Counsel) 
  • Relacje z organami ścigania i polityka ujawniania danych (Kate McCormack, Google Associate Security Counsel) 
  • Aktualizacja informacji o tym, jak radzi sobie biznes chmurowy w regionie CEE i jakie są nasze cele strategiczne (Magda Dziewguć) 

Będziemy również gościć naszych ukraińskich kolegów, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami z ostatnich 6 miesięcy – postaramy się lepiej zrozumieć, jak wygląda obecnie życie na Ukrainie, jakie są codzienne wyzwania, co robi tam Google I z jakimi wyzwaniami prawnymi mamy do czynienia i jak możemy pomóc. 

Już dzisiaj bardzo dziękujemy za przyjazd i zaangażowanie w tworzenie tego wyjątkowego wydarzenia wszystkim kancelariom partnerskim oraz zaproszonym gościom! 

Dowiedz się więcej

Jak co roku drużyny TKP wzięły udział w charytatywnym biegu Poland Business Run. Celem inicjatywy jest zebranie środków dla osób, które na co dzień zmagają się z problemami niepełnosprawności i potrzebują wsparcia.

Brawa dla Was!

Dowiedz się więcej

W sobotę, 20 sierpnia, mija pierwsza rocznica śmierci Pani Profesor dr hab. Elżbiety Traple, założycielki naszej kancelarii, wychowawcy i mentora wielu z nas.

Pani Profesor była wieloletnim pracownikiem Katedry Prawa Cywilnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, wybitnym prawnikiem, specjalizującym się w prawie cywilnym i prawie własności intelektualnej, autorem wielu publikacji, w tym komentarzy i monografii. Prof. dr hab. Elżbieta Traple współtworzyła również prawne ramy nowoczesnej polskiej kinematografii, uczestniczyła w pracach nad projektami ustaw oraz jako ekspert przygotowywała opinie dla Sejmu i Senatu RP. Przez 13 lat pełniła funkcję prezesa Sądu Polubownego przy Izbie Przemysłowo-Handlowej w Krakowie. Była arbitrem Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie oraz arbitrem Komisji Prawa Autorskiego przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W uznaniu jej dorobku naukowego i zawodowego została uhonorowana wieloma odznaczeniami państwowymi, samorządowymi oraz środowiska adwokackiego.

Dla nas wszystkich była przede wszystkim Wspaniałą Osobą, Mentorem i Przyjacielem, na którego życzliwe rady zawsze mogliśmy liczyć. W pamięci na zawsze pozostaną nam wspomnienia wielu lat wspólnej pracy, a nade wszystko profesjonalizm, optymizm i zawsze serdeczna postawa Pani Profesor wobec innych.

W celu upamiętnienia dorobku naukowego Prof. dr hab. Elżbiety Traple oraz upowszechniania wiedzy z jej ulubionego prawa autorskiego w dniu 29 września 2022 r. odbędzie się w Krakowie I Ogólnopolska Konferencja Prawa Autorskiego im. Profesor Elżbiety Traple.

Dowiedz się więcej

Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie reklamy wyrobów medycznych.  

Rozporządzenie będzie określać niezbędne dane, jakie powinna zawierać reklama wyrobu medycznego (inne niż nazwa lub nazwa handlowa) oraz sposób prezentowania takiej reklamy. 

Zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy o wyrobach medycznych reklama wyrobu medycznego musi zawierać co najmniej nazwę lub nazwę handlową wyrobu oraz przewidziane zastosowanie wyrobu.  

Zgodnie z projektem rozporządzenia w reklamie kierowanej do publicznej wiadomości powinny znaleźć się dodatkowe informacje, takie jak: 

  • przeciwwskazania do używania wyrobu, 
  • informacje o prawdopodobnych ryzykach związanych z używaniem wyrobu zgodnie z jego przewidzianym zastosowaniem, 
  • nazwa producenta i przedstawiciela. 

Projekt rozporządzenia przewiduje także treści ostrzeżeń (wraz ze sposobem ich prezentowania), które muszę zostać zawarte w reklamie. 

Przepisy przedstawione w projekcie rozporządzenia znajdą zastosowanie również w odniesieniu do miejsc wykonywania praktyki: lekarskiej, lekarsko-weterynaryjnej, pielęgniarskiej, położniczej lub fizjoterapeutycznej oraz w punktach felczerskich, punktach aptecznych i placówkach obrotu pozaaptecznego. 

Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2023 r.  

Treść rozporządzenia: https://lnkd.in/dbZ9JGwy

Dowiedz się więcej

IP Stars 2022

02 sie 2022

Z przyjemnością informujemy, że w tegorocznej edycji rankingu IP STARS (Managing IP) nasza Kancelaria została wyróżniona w dziedzinach:

  • Patent contentious (Tier 2)
  • Trade mark contentious (Tier 2)
  • Trade mark prosecution (Tier 3)
  • Copyright & related rights (Tier 3)

Wyróżnienia indywidualne w kategorii Trade mark star 2022 otrzymali Prof. INP PAN dr hab. Paweł Podrecki oraz Tomasz Targosz.

Pełne wyniki ranking dostępne są na stronie IP Stars.

Dowiedz się więcej

Zespół Media Communication & Entertainment opracował praktyczna listę Q&A na temat najważniejszych zagadnień wynikających z Aktu o usługach cyfrowych.  

  • Świadczysz usługi pośrednictwa?   
  • Korzystasz z usług platform internetowych?  
  • Używasz wyszukiwarek lub innych usług hostingowych w Internecie?   

Koniecznie sprawdź, co powinieneś wiedzieć o nowym rozporządzeniu.   

Życzymy miłej lektury!

Dowiedz się więcej

Serdecznie gratulujemy T-Mobile Polska startu nowej oferty usług telekomunikacyjnych, w ramach której operator będzie świadczył usługi telewizji internetowej ze 130 programami telewizyjnymi. Innowacyjność projektu polega na tym, że standardowy model IPTV został wzmocniony przez funkcjonalność OTT.

Zespół Media Communication & Entertainment kancelarii Traple Konarski Podrecki miał możliwość i jednocześnie przyjemność doradzania T-Mobile Polska przy wdrożeniu telewizji internetowej. W ramach projektu wspieraliśmy T-Mobile Polska w negocjacjach z nadawcami programów telewizyjnych i dostawcami platform streamingowych w celu pozyskania niezbędnych praw własności intelektualnej.

Ze strony kancelarii Traple Konarski Podrecki projektem kierował mec. Arkadiusz Baran, a w prace zaangażowani byli również mec. dr Piotr Wasilewski, mec. Małgorzata Soppa-Garstecka i mec. Bartłomiej Łącki.

Serdecznie dziękujmy całemu zespołowi T-Mobile Polska za świetną współpracę.

Dowiedz się więcej

INP PAN informuje o otwarciu rekrutacji na VIII edycję studiów podyplomowych „Inspektor ochrony danych”, których kierownikiem jest Grzegorz Sibiga.

Studia realizowane są w dwóch specjalizacjach:

  • Inspektor ochrony danych w organach i podmiotach publicznych
  • Inspektor ochrony danych w sektorze prywatnym

W najnowszym programie studiów m. in.: 

  • Ochrona danych osobowych w systemie źródeł prawa Unii Europejskiej oraz prawa krajowego i międzynarodowego.
  • System, struktura i uwarunkowania polskich przepisów ochrony danych osobowych (wdrażanie RODO od strony legislacyjnej).
  • Podmioty obowiązane do ochrony danych osobowych w sektorze publicznym i w sektorze prywatnym
  • Zasady przetwarzania danych osobowych: zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości, ograniczenia celu, minimalizacji danych, prawidłowości, ograniczenia przechowywania, integralności i poufności. Warunek rozliczalności.
  • Transfer danych do państwa trzecich
  • Wyznaczenie inspektora ochrony danych, jego zadania i ich realizacja.
  • Monitorowanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami przez inspektora ochrony danych. Przeprowadzanie przez IOD audytów zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami RODO.
  • Znaczenie norm ISO we wdrażaniu bezpieczeństwa technicznego i organizacyjnego wymaganego w RODO
  • Zabezpieczenie danych osobowych według RODO

W nowej edycji zajęcia poprowadzą pracownicy naukowi i dydaktyczni oraz wybitni specjaliści – praktycy, w tym radcowie prawni, adwokaci, specjaliści w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji i doświadczeni inspektorzy ochrony danych, jak również pracownicy Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Program studiów obejmuje wykłady i warsztaty, które prowadzone będą w formie zdalnej i stacjonarnej (z dostępem zdalnym).

Rekrutacja potrwa do dnia 24 października 2022 r.

Szczegółowe informacje pod adresem.

Serdecznie zapraszamy!

Dowiedz się więcej

Z dumą i radością informujemy, że 10 osób z kancelarii dostało awans na stanowiska Managing Associate i Counsel.

Awans na stanowisko Managing Associate otrzymali:

  • Anna Jelińska-Sabatowska
  • Karol Juraszczyk
  • Małgorzata Kutaj
  • Piotr Nepelski
  • Dominika Nowak
  • Marcin Ręgorowicz
  • Maciej Toroń

Awans na stanowisko Counsel otrzymali:

  • Arkadiusz Baran
  • dr Zbigniew Pinkalski
  • Katarzyna Syska

Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w nowych rolach!

Dowiedz się więcej

W dniu dzisiejszym UOKiK poinformował o wydaniu przez Prezesa Urzędu sześciu decyzji nakładających kary na influncerów za brak współpracy w toczącym się postępowaniu (nie są to kary za tzw. kryptoreklamę).  

Wysokość nałożonych kar to łącznie 139 tys. zł.  

Na jesieni 2021 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, które miało na celu zbadanie rynku influencerów i zjawiska oznaczania przez nich treści w social mediach. Postępowanie ma także pomóc w opracowaniu rekomendacji dotyczących oznaczania treści reklamowych w social mediach, nad którymi UOKiK pracuje wspólnie z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi. 

W ramach postępowań wyjaśniających UOKiK zbadał profile influencerów, ich kontrakty i ustalenia z reklamodawcami. Zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych bywają czasem winą twórcy, a innym razem brak oznaczenia o realizowanej współpracy komercyjnej może wynikać z umowy zawartej z reklamodawcą. Aby sprawdzić z czego wynikają stwierdzone nieprawidłowości konieczne było przesłanie przez influencerów konkretnych dokumentów do Urzędu lub udzielenie odpowiedzi na zgłoszone przez niego pytania. Część z influencerów nie wywiązała się jednak z obowiązku przedstawiania dokumentacji, nie odpowiadała na pytania lub nie odbierała korespondencji.  

Brak współpracy z UOKiK w toku postępowania zagrożony jest karą nawet do 50 mln euro.  
Decyzje nie są prawomocne, influencerom przysługuje odwołanie do sądu.  

Dowiedz się więcej